torsdag 21 maj 2009

Låt Andens vind föra oss samman!


Vinden för oss till nya perspektiv



I går hörde jag Hans Weichbrodt tala i Kanal 10. Han är präst i Svenska Kyrkan och inspiratör inom OAS-rörelsen.

Det var en inspelning från förra året, men den höll fortfarande. Han tog bilden av Elia på berget Karmen som sammanfogade ett altare av tolv stenar, en för varje stam i Israel. Sedan styckade han en tjur och i det gamla förbundet stod tjuren för översteprästen eget offer. Slutsats: Det var översteprästens offerblod som sammanfogade stenarna till en enhet som kom att beröras av eld från himmelen.

På samma sätt sammanfogas de olika kristna kyrkorna av blodet från vår överstepräst, Jesus Kristus, till en enhet som berörs av elden genom den helige Ande. I en svår tid sammanförs vi. AMEN (min kommentar).

Hans berättade också att han mötte påvens predikant, munken Raniero Cantalamessa, i Rom och denne betonade att vi kommer att möta två sorters enhet framöver. En på ytan och den behöver vi inte bry oss om eftersom den saknar betydelse. Men det finns en annan enhet, en enhet med Kristus i centrum och den blir avgörande framöver.

Detta med enheten i Kristus har gett mig mycket glädje i form av syskon i Kristus som jag fått möta. Men också mycken sorg då jag möter kristna som inte kan skilja på gemenskap i Anden och det negativa som de olika kyrkorna orsakat varandra. Jag talar då inte om teologiska skillnader utan om de handlingar som blivit resultatet av dessa olikheter. Dessa har orsakat sår som vi måste läkas ifrån. Det är mänskligt förståeligt att denna motsättning finns med det är gudomligt att försonas.

Eftersom jag själv är helt beroende av nåden för att vara kristen så kan jag inte fungera som domare över andra. Finns Kristus i centrum är jag trygg. Ifrågasätter man Kristus så uteblir det enda vi kan enas i och då finns ingen enhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar