måndag 18 maj 2009

Dag tjugotvå - förnyad kallelse


Avspänd start




Stark fortsättning






Dagens morgonbön blev speciell. Min kallelse förnyades och fördjupades. Tiden bara rann iväg och jag höll på att missa bussen tillbaka. Vad det gäller kallelsen så kommer jag att återkomma när verkligheten finns på plats.

En sak jag vill nämna är att jag bär Malmös andliga seger som oerhört stark böneuppmaning sedan en tid. Speciellt de utsatta grupperna, missbrukare och andra. Malmö är en nyckelort, mycket av andlig kamp finns runt staden och gudsrikets krafter skall samlas och ta nya steg i kärleksfull enhet. Människor med stark kallelse finns redan på plats, andra kommer. Segern här är en av grundpelarna i en kommande väckelse i Sverige,vars embryon säkert finns på plats. Men ansvaret för de utsatta är en viktig nyckel i detta förlopp. När jag var på konferensen i Hestra så kom detta upp med Malmö, speciellt ansvaret för de svaga, gång på gång kom det upp inom mig, som kraftiga vågor på en havsstrand.

I söndagens gudstjänst i Elim, varifrån bilderna kommer, fick jag återknyta till ett böneuppdrag från 1994-1995 då jag uppmanades av Herren att resa till Sjöbo och be för orten. När jag öppnade ögonen efter bönestunden så märkte jag att jag stått riktad mot en lyktstolpe där en främlingsfientlig dekal var uppklistrad. Vid den tiden var Sjöbo fortfarande känt för denna typ av attityd. Sedan dess har saker hänt. Jag känner mig som en länk i denna händelsekedja som säkert har många andra inslag, utanför min kännedom.

Nu besöktes Elim av en pastor och medlemmar från Centrumkyrkan i Sjöbo och jag kunde be för en fortsatt befruktning mellan Skånes olika kristna sammanhang. Vi hade omvänd liturgi. Först fika, sedan en stark gudstjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar