fredag 22 maj 2009

En mil extra

Det finns ett bibelställe som säger, ”typ”, om någon ber dig gå med en mil så gå en mil extra. Jag vet att bibelstället hänvisar till en romersk lag som gav soldater rätt att beordra vem som helst att gå med dem och bära deras packning, men bara en viss sträcka. Här fördubblar Jesus denna sträcka.

Nog så knäckande att beordras bära ockupationens bördor utan att dessutom behöva fördubbla vandringen. Vad säger detta tillägg oss?

När jag kom till vandrarhemmet i morse för att laga frukost till mina gäster så var kök och matsal i total kaos. Dessutom såg herrduschen ut som om ett vattenkrig pågått.

De sista i säng av de danska golfarna hade inte insett att de måste städa upp efter sin fest. Men jag kom laddad efter en morgonbön där Herren pekat ut vad jag ska predika om i Simrishamn den 14 juni.

Så lugnt och metodiskt tog jag mig an saken och lät inte humöret knäcka mig. Normalt har jag lätt att känna mig felaktigt behandlad. Tänkte på detta med den extra milen, men eftersom vi hade en affärsuppgörelse, danskarna och jag, så la jag till några hundralappar för extra städning.
När de kom till frukost så väntade dem en härligt frukostbuffé och inte alltför sur min.

PS Jag ska inte predika om den extra milen i Simrishamn utan om något mycket mer inspirerande. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar