måndag 4 maj 2009

Dag åtta - uppståndelsekraft och knark

Morgonens bibelord kommer från Johannesevangliet kapitel 10:17-18: ”Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader.”

På grund av dessa ord blev Jesus ifrågasatt av sin omvärld. Även i dag ifrågasätts Jesus gudom och Hans makt över döden, så så mycket har inte förändrats.

Jag vaknade också med funderingar kring min syn på de människor som drabbats av drogberoende av olika slag. En replik från en TV-deckare sitter fast i mitt huvud. Sonen Erik, som är knarkare, säger till sin far som är kriminalare, och som vill hjälpa till: ”Problemet är att jag inte trivs i min kropp och det kan du inte göra något åt”. Kanske var det starkare formulerat, men det handlar om att en människa inte finner glädje i livet, inte har en levande rot. Jag ser framför mig barnet som genom olika former av påverkan hamnar där det hamnar och hur syndens krafter förstelnar vissa till hårda kriminella och andra till offer som följer behovets skrik.

Det räcker inte med att en våg av sympati väller upp. Mer behöver göras. Vad?
Vännen Sverre Larsson brinner för att skapa resurser till de som arbetar med de drogberoende. Starka insatser görs av flera organisationer. Att Jesus uppståndelsekraft behövs för att bryta beroendets mönster är klart. Dessa organisationer har goda resultat men allt för lite resurser.

Bilden visar att det är dags för rapsblomningen här på Österlen. Ännu har den inte den intensiva gula färgen, men det är fråga om dagar, timmar. Stora delar av landskapet målas i gult. Om de ser efter noga så kan du ana Bornholm siluett ute i havet bakom ängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar