onsdag 8 april 2009

Upplevelsen som religion

Jag mins en kväll på Grythyttans världshus för många år sedan. Vi var av företaget inbjudna till en vinprovning. Det kändes som om vi var förflyttade till ett Dionysustempel (I) med en överstepräst som ledde vår övning. Översteprästen var medaljprydd och med sin näsa och gom sökte han finna alla smakupplevelser för att sedan förmedla dessa till andäktigt lyssnande vindyrkare.

Israels folk på gamla testamentets tid verkar växla mellan hög och lågvatten med en slags regelbundenhet. I dåliga tider söker man Guds närvaro och får del av Hans välsignelse. När man sedan får det bra så söker man sig till avgudar och förtörnar därmed Gud. Samma sak verkar gälla för de kristna nationerna. Efter tider av välsignelse så söker man lyckan genom att tillfredsställa egot..

Grythyttan kom i mitt sinne när jag såg matprogram på TV. Även om jag är mycket intresserad av matlagning så orkar jag inte riktigt med dessa program. Det blir bara för mycket. Ett sådant fokuserande på upplevelsen i ätandet. I slutändan ska alla applådera översteprästens bedrift.

En god måltid, en fin gemenskap runt matbordet är en stor välsignelse. Jesus delade ofta bordets gemenskap under sin vandring på jorden.

Att söka sin tillfredsställelse i design, inredning, vin, mat , sexualitet eller vad det kan vara, blir en sub-optimering av livet. Allt fokuseras på upplevelsen. Denna upplevelse blir så viktigt att det kan jämföras med avguderi.

Jag talar inte emot sunda njutningar av livets goda, men jag iakttar välfärdssamhällets överdrivna tendens till fokus av egot. Om man studerar välbeställda gruppers agerande genom historien, kan samma tendenser hittas och de leder alltid till ett slags förfall.

”My boss is a Jewish carpenter” (II) stod det på en skylt i rummet hos en pastor jag känner. Jesus är en god förebild med sitt enkla liv i nära gemenskap med sin omvärld. Den kristne mår bra av ett enkelt liv, men ett liv fullt av glädje.

-------------------------
I) Dionysos, eller på romerska Bacchus, var bland annat vinets gud.
II) Min chef är en judisk snickare blir det på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar