torsdag 16 april 2009

Gudsrelationens seger

Om det var så att jag kunde välja hur min uppfostran till kristen skulle gå till, hur skulle jag då önskat vara uppfostrad? I det sammanhang jag växte upp så förbereddes vi inte för omvärlden runt oss ,utan vi beskyddades från påverkan från omvärlden.

Min far hade många års exemplar av pingströrelsens ”predikanttidning” , Den Kristne, samlade och inbundna. De var från tidigt femtiotal. Jag har dem kvar, har läst igenom och funderat.

Påfallande är att så många skribenter ägnar sig åt kvinnornas hårlängd och andra beteendefrågor. Några skribenter skiljer sig från mängden och en skribent som klart skiljer ut sig är Tage Sjöberg. Hans artiklar håller än i dag och handlar om kristen tro på djupet.

Det är insikten om behovet av en egen gudsupplevelse som jag skulle önska att jag uppfostrats till. Det går inte att leva på föräldrarnas tro. I bland får vi besök hit ner till det sekulariserade Österlen av ungdomsgrupper från väckelseorter i Småland. När de talar så hörs det att den kristna tron kommit med modersmjölken och att den inte utsatts för prövningar. Jag tror att en lyssnare som hör budskapet uppfattar det som om den kom från en annan värld och det gör det också.

En del av dessa ungdomar kommer sedan till universitetsorter där deras tro kommer att pressas i en kunskapspress och manglas i en åsiktsmangel. Dessutom kommer livsstilen att prövas genom mängder av frestelser. Då finns det inget alternativ som håller förutom den egna djupa gudsrelationen.

Hur skulle jag kunnat uppfostras till denna insikt? Jo jag tror genom att i lämplig ålder möta en ärligt återgiven berättelse från anförvanter, en berättelse som inte undanhåller det jobbiga. Dessutom en uppfostran till att vårda gudsrelationen i bön och bibelläsning.

När jag mediterar över Jobs bok i Bibelns så möter jag just detta. Gudsrelationen som i slutändan håller och vännerna till Job som har ”rätt svar” på alla frågor men som ändå inte håller för Guds prövning.

Våra svenska ord jobb, jobba och jobbigt kommer just från denna berättelse och är levande in i vår tid. Tänk om även gudsrelationens seger skulle vara lika levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar