måndag 13 april 2009

Den ofullkomliga församlingen

Vi var några vänner som kom att tala om församlingars historia. Då blir det lätt så att man mins de färgstarka personligheterna, både de positiva och de som inneburit problem.

Men när jag läser de minnesböcker som skrivits om väckelsen hittar man knappast något alls om det problematiska, om konflikter eller konstiga yttringar. Däremot mycket om det positiva hos pionjärerna, vilka satsningar som gjorts, vilka kyrkor som byggts.

Visst ska vi vara tacksamma för de trostarka pionjärerna, men det är viktigt med bilden om den ofullkomliga församlingen. Annars uppstår lätt en bild av en idealförsamling där jag bara vågar visa upp vissa sidor av mig själv för att över huvud taget platsa. Därmed inför jag lögnen som ett hjälpmedel för att räcka till, när det är det motsatta som gäller, nämligen ”att sanningen ska göra er fria”.

I Bibeln beskrivs inte församlingarna i idealiserade bilder utan tvärt emot skriver t.ex. Paulus om allt felaktigt han fått erfara och ändå är breven adresserade till ”De heliga” i en viss stad.

Hur kan detta komma sig? Jo församlingen är avsedd att vara en levande organism med Jesus som huvud och den helige Ande som rådgivare, tröstare och som den som upprättar.

Jag minns att min kompis Birgit berättade om den lilla församling hon kom med i som ung. När hon fick problem med en sak i sitt liv, så kunde hon tala med pastorn och hela gruppen samlade sig som en enhet ”vår lillasyster har problem låt oss samlas till stöd”. Denna församling kom också att bygga upp ett starkt arbete bland de utslagna. Hjärtat, förståelsen allt fanns på plats.

Om du är medlem i en kristen gemenskap så kan du göra en test på din församlings styrka på detta område. Fråga dig själv om du med trygghet kan bikta dig i din församling. Tror du att du kommer att få stöd med det du behöver eller kommer din bikt att vända tillbaks mot dig som en mörk skugga?

När jag själv en gång kände behov av bikt, d.v.s. ett samtal med en människa men också inför Gud, så gick jag inte till någon i den församling jag tillhörde. I stället gick jag till en präst som jag hade förtroende för. Det var en underbar församling jag var medlem i, men bikttesten klarade den inte av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar