söndag 12 april 2009

Påsksummering

Hit till Österlen kommer under påsken tusentals människor som reser mellan de olika konstnärernas ateljéer för att njuta av konst. Detta är originalet av alla de konstrundor som växt fram i Sverige. I år fick besökarna njuta av soligt väder och var mycket nöjda.

Vi på vandrarhemmet hade som vanligt mycket att göra. De flesta av våra påskgäster är stamgäster som kommer år från år. Nu känner de varandra och blir som en stor familj. ”Kul att se dig igen”. Vi ingår också i familjen, så när svärmor p.g.a. brusten sena inte kunde vara med, så säger gästerna till min fru: ”Det är något som inte stämmer. Din mamma saknas”.

I år hade vi dessutom en kändis som gäst, en kreativ artist och konstnär, som hade en utställning på gång. Det är roligt att möta den kreativa människan men det krävs stor flexibilitet för att ro överenskommelser i land.

Så fick jag då komma till påskdagsgudstjänst och pastor Bengt ropade ut just de orden jag längtat efter och som är så viktiga: ”Kristus är uppstånden” och församlingen svarade, efter viss träning, ”Ja Han är sannerligen uppstånden”.

Denna dialog sammanfattar kraften i evangeliet och när vissa kristna säger att de är inte så viktigt om det är sant att Jesus är Guds son som dog och uppstod. När de säger att det viktiga är att vi tror på något, det finns säker många vägar till Gud. Då har de missat det som är centralt i den kristna tron. Utan detta centrala finns ingen kraft och därmed kunde vi i stället ägna oss åt vilken filosofi som helst, om det är det vi är ute efter.

Även om jag har en filosoferande läggning, så vill jag inte leva mitt liv byggt på en filosofi. Men hos Kristus har jag funnit en kraft som finns närvarande i min vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar