söndag 5 april 2009

Svensk vårdag


Även om jag i år sett både mandelblom, blommande bouganvilla och dessutom slänter täckta av spansk ginst, så anpassar jag mig snabbt och njuter av den underbara svenska vårdagen.

Vi vandrar till förortens centrum och ser både snödroppar och tussilago på vägen. Väl där så anpassar jag mig till den nordiska soldyrkan och sätter mig på stenmuren med en bit wellpapp som köldspärr under bakdelen.

Bredvid mig slår sig en man ner, en man som märkts av livet. På ben som inte vill bära förklarar han för ordningsvakten att ”har inte smakat en droppe sprit i dag”. Lögnen är alkoholistens närmsta vän, men det är en falsk vän. Avvisad från centrum enligt ordningsstadgan.

Jag vet inte varför myten om Sankte Per kommit till. Du vet den där om att en ordningsvakt står vid himmelens port och välkomnar eller avvisar. Men det finns många roliga historier knutna till denna myt.

Jo jag vet att Jesus talade om himmelrikets nycklar och att det var till Petrus (Per) som han sa det. Församlingen (kyrkan) har fått nycklarna till himmelriket och det är evangeliets budskap om frälsning. Detta på djupet helt fantastiska budskap är det allra roligaste historien som finns knuten till himmelens port. Den är dessutom sann.

PS Varför skriver jag inlägg för en ganska liten grupp av läsare? I grunden därför att jag vill visa hur enkelt och barnsligt fint det kristna livet är. Banala iakttagelser kombinerade med djupare tankar. En mix som stämmer väl med mitt liv. Glädje och sorg över det lilla och över det stora.

Jag har dessutom en överenskommelse med den helige Ande. Han leder någon då och då till en text som stämmer in i den personens liv. Är det du i dag så välkommen! Gud ska ge dig kraft in i ditt liv, DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar