tisdag 28 april 2009

Tankar från dag två














Dag två är ännu ej slut men jag plockar fram några tankar. I linje med dag ett har jag fortsatt att rensa. Det är en tydlig genomgång av papper för att få bort det som kan ligga dolt och inte bli omhändertaget.

Så dök Distansbibelskolan ICBI upp i mitt inre. En gång i tiden var jag kontaktman mot ICBI från min församling. I samband med detta mötte jag Rolf Gard och vi talade och bad tillsammans under en förmiddag. Under en period kom jag att bära en stark önskan om en ICBI-etablering i Benin i västra Afrika och fick också fram en summa pengar till detta, men inte på långa vägar de medel som behövdes. Nu känner jag att kärleken till ICBI:s verksamhet tänds på nytt. Det blir nästan fysisk smärta i bröstet när jag upplever behovet att djup och kraftfull förbön. En förbön som banar väg.

Jag hittar också en DVD från en ICCC-konferens i Jerusalem. Denna har jag har aldrig haft tid att titta på men nu skummar jag inledningen. I min förbönstjänst har ICCC funnits med under en lång tid. Några år var jag ansvarig för Stockholmgruppen av ICCC. Vid en konferens i Örebro kom ett starkt tilltal till mig om en speciell förbönstjänst. Jag delade denna med Dag Wilund som är ordförande i ICCC, Sverige och vi var överens om att se vart detta ledde fram till, om det ledde fram till något över huvud taget. Nu påminns jag om ett antal tankar som väckts vid bönetillfällen genom åren och jag återkopplas till det ursprungliga tilltalet.

Några viktiga tankar om förbön. Det är inte rabblandet av böner i mängd som är förbön. Det är att vara en öppen kanal som vibrerar i takt med Guds intentioner. Denna position kan ingen ta sig utan den måste ges som en gåva från Gud till en person som är villig att utsätta sig för detta. Vibrera av glädje, vibrera av smärta, kärlekens väg innehåller allt. Vill Gud öppna en sådan förbönstjänst i mig?

Jag illustrerar dagen med några bilder runt mat. En kontrast kan tyckas. Men faktum är att mitt matintresse har fått en renässans och när jag såg hur fint rabarbern vuxit till utanför köksfönstret så blev det en rabarberchutney. Stekt strömming, eller sill som fisken benämns i Skåne, med grov potatismos blev kvällens måltid. Ser fram emot att i morgon göra en lammgryta. Fick tag i nystyckat kött från Gotland.

Fakta:
ICCC är en kristen handelskammare där företagare som vill vara ledda av Gud i sin verksamhet hjälper varandra till detta. ICCC vill vara ett Guds verktyg i nationerna.

ICBI stödjer lokalt utvecklade utbildningsprogram för pastorer m.fl. som inte har möjlighet att genomföra den slags studier som är vanliga i länder som Sverige. Började sin verksamhet i Sydamerika men finns numera över stora delar av världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar