måndag 1 februari 2010

Gud är inte relativ


Gud benämner sig själv i Bibeln som "Jag är". Låt oss från början konstatera att vi inte kan förstå Gud, det är helt enkelt utanför vår förmåga. En av Guds egenskaper är helighet. Jag tror inte vi någonsin kan förstå vad helighet är. Vi översätter det till godhet, renhet och andra begrepp som vi kan förstå. Men eftersom vi inte i oss själva hittar helighet så är det svårt att förstå denna egenskap. Ändock så talar Bibeln om den kristna församlingen som "de heliga". Detta förklaras av att vi genom frälsningen görs heliga genom Jesus, genom Hans ställföreträdande offer. Gud ser den troende genom sin sons offer.

Det finns en absolut motsats mellan helighet och synd. Gud som är helig kan inte acceptera synd. De texter i Gamla Testamentet som vi uppfattar som grymma handlar just om straff och handlingar som skall bevara egendomsfolket Israel från att befläckas av synd.

I Nya Testamentet har vi genom nåden, som varit Guds plan sedan begynnelsen, en helt annan öppning för förändring. Men det är inte så att Gud har börjat acceptera synden. Ett resonemang som hörs i dag kan förenklat framställas som: Gud är kärlek därför fördömer Han ingenting.
Detta påstående är falskt det bör i stället vara: Gud är kärlek därför erbjuder Han frälsning och förvandling av mitt och ditt liv. Syndens straff är döden eftersom synden inte är förenlig med Han som är livet, nämligen Gud. Det vore därför kärlekslöst att godta det som leder till döden.

Hänger du med? Eller blev det snårigt? Som kristen har jag en uppgift och det är att tala om evangeliet, budskapet om frälsning. Ett budskap som förändrar och som leder in i ett liv tillsammans med den helige Ande och som framgår av namnet, får du genom Honom möta, det du inte kan förstå, nämligen helighet.

Jag är som kristen inte kallad till domare över världen men jag är inte heller kallad att förneka syndens existens och dess konsekvenser. En alkoholist blir inte fri innan alkoholismen erskäns som en sanning i det egna livet. En syndare måste komma till samma typ av erkännande av sin synd. Detta kan vara svårt och därför talar Bibeln om en trång port.

"Se jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig." Johannes uppenbarelse 3:20

Efter öppnad dörr väntar med andra ord en gemenskap av himmelska mått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar