lördag 6 februari 2010

I brytpunkten mellan det mänskliga och det gudomliga.

Den svenske konstnären och komikern Lasse Åberg har gjort en film som heter ”Den ofrivillige golfaren”. Där kommer en man, genom att bli inblandad i en vadslagning, att ofrivilligt bli golfspelare. Runt detta uppstår komik.

Själv känner jag mig ibland som ”Den ofrivillige församlingsledaren”. Ledarskap har jag på olika vis varit inblandad i under större delen av mitt liv. När jag så blev kristen försökte jag undvika att bli inblandad i ”det mänskliga” i församlingens verksamhet. Jag kallades till och sökte mig till förbönstjänsten.

Nu är jag ordförande i församlingen Skandinaviska Turistkyrkan på Costa del Sol. Jag har inte eftersträvat posten men upplever att jag ska inneha den ett tag.

För att undvika missförstånd vill jag redan från början säga att detta är en underbar, kärleksfull församling. Så det jag skriver nu handlar om mig själv och inte om andra.

Jag söker Guds ledning i allt vad jag gör. Helst skulle jag inte ha mänskliga konstruktioner alls i hur verksamheten är uppbyggd. Jag önskar att den helige Ande tar över och leder oss in i den tjänst där vi ska vara. Och detta vill väl alla, men ändå kommer vi ofta till samtal om hur vi på mänskligt vis ska lösa det som behöver göras. Det praktiska behöver sin lösning och i den första församlingen i Jerusalem löste man detta genom att utse diakoner. Andligt välsignade personer som skulle lösa det praktiska i den mänskliga samvaron inom församlingen.

Inom mig brinner jag för ett andligt genombrott i Fuengirola och i våra nordiska länder. Jag skulle vilja vara en eld tänd av Herren och som antänder andra genom att bära en himmelsk glöd. Men så ”rydder” jag då i allt det praktiska och försöker samordna olika människors viljor och önskningar. Men jag gör det genom att söka Herrens vilja och tona ner min egen vilja.

I nästa vecka upplever jag mig kallad att på ett speciellt vis söka Herrens närhet för ett andligt genombrott. Han har förvarnat mig om att vara beredd på förändringar i mitt liv, men jag har ingen aning om det är positivt eller negativt. Jag hoppas det blir ett andligt genombrott som är så starkt att det innebär konsekvenser i mitt liv och att det är detta Han förvarnat om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar