fredag 19 februari 2010

Frestelsen att ge upp

Om jag skulle se på mig själv på distans, så ser jag en pensionär som under sin aktiva tid i näringslivet slet hårt och nu borde unna sig ett lugnt liv och njuta av detta. Men min livsuppgift var inte att se till att ett antal aktieägare skulle få största möjliga vinst på sin gjorda investering. Jag vill inte summera mitt liv i dessa termer.

Mötet med Jesus, det andra mötet, då jag upptäckte att Han var sann och att jag vandrat fel väg, det mötet skakade om mina grundvalar. Jag lydde och vände om. Inte ens under den fortsatta vandringen kom jag att gå en perfekt väg. Det kanske ingen människa klarar av, i varje fall inte jag.

Men vandringen innehåller en kontakt med den levande Guden och denna kontakt innebär att jag inte kan slå mig till ro och njuta pensionärens liv. Jag frestas att säga att jag gjort mitt och nu är det andras tur.

Under vandringen har jag också att förhålla mig till en kyrka, den universella och dess lokala variant, som är långt ifrån perfekt. Jag ska inte isolera mig från denna kyrka utan fortsätta att älska kyrkan och mina trossyskon, trots att förkunnelse och handlingar ibland kramar kraften ur min själ. Mötet med Jesus innehåller en sådan kraft att den bär både den ofullkomlige Börge och den ofullkomliga kyrkan. Men jag kan aldrig förneka min frälsare för att bli accepterad i något sammanhang vare sig i eller utanför kyrkan.

Varför uppmanar jag då andra till ett möte med Jesus? Jo för att sanningen är det som befriar och mötet med Jesus är ett möte med sanningen. Vem vill gå en lögnens väg när det finns en sanningens väg? Även om lögnens väg skulle vara bekvämare.

Mitt liv fick en helt annan mening genom mötet med Jesus och du ska veta att det är spännande att vandra ledd av den helige Ande. Som ung kunde jag inte ta till mig en kallelse jag fick, att bli förkunnare, men nu lever jag i denna kallelse. Och jag är mycket mån om att inte tala egna ord utan söka Hans ledning i allt vad jag gör.

Inom mig bär jag det jag ännu inte kan se. En stor väckelse som är som ett crescendo, tiden innan Jesus kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar