söndag 7 februari 2010

En komplett gudstjänst

Vi fick improvisera i gudstjänsten eftersom pastorn blivit sjuk. Men den helige Ande tog över så det blev så bra så, som Pippi Långstrump brukar säga.

Det blev en komplett gudstjänst sade vännen Göran efteråt. En karismatisk mötesledare (=undertecknad), en riktigt Luthersk predikan av pastor Sigvard (egentligen missionare), en sångsolist som sjöng en "lyrisk hyllande predikan" (Berno) och en norsk missionär (Jorun) som i anden framförde ett budskap, som jag fick uttyda. Detta med uttydningar tillhör inte det vanliga för mig. Har bara hänt en gång förut. När budskapet kom visste jag att det skulle uttydas av mig. Att en solosång kom emellan betydde inget. Det var bara att tala ut efter sången. Den första meningen visste jag redan, resten kom när jag började att tala.

En del tror att uttydning är lika med tolkning av tungomålstalet. Riktigt så är det inte, det är mer så att den helige Ande uttrycker sig både genom tungomålstalet och uttydningen. I vilket fall blev vi rikt välsignade och uppmanades till viktiga val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar