tisdag 2 februari 2010

"Den vägen"

De första kristna betraktades som en judisk sekt. Innan de började att kallas kristna så var namnet på sekten var "den vägen". Det namnet hänvisade till att de trodde på en väg som hade öppnats genom att Messias hade kommit till jorden och banat en väg till Gud.

Själv sa Han "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh 14:6

De kristna uppmanades inte att strida med våld för sina idéer, utan leva stilla och gudfruktiga, älska varandra och göra gott. De skulle ändå segra genom den helige Andes ledning, att Gud kämpade för dem.

De kristna som var i ledande ställning uppmanades att vara andras tjänare - inte herrar. Ledarskap liknades också vid förvaltarskap där allt utgick ifrån Gud. Trots detta kom kristendomen att utvecklas till statsreligion och därvid utöva makt i Guds namn. Det är givetvis frestande för maktmänniskan att agera med "Guds mandat". Tidigare gjorde ju kejsaren sig själv till gud.

Tror man inte på att Jesus är Messias, Guds son, som kommit till världen för att öppna en väg, så kan man inte kalla sig kristen. Allt handlar just om detta. Du kan i dag höra kyrkliga företrädare som säger ungefär så här: "Jag vet inte om jag tror på den Jesus som Bibeln beskriver. Under och tecken. Vi måste tänka på att Bibeln är skriven av människor och skrevs långt efter att det som hade inträffat inträffade."

Vi som mött Jesus som en förvandlade kraft i det egna livet nöjer oss inte med teoretiska resonemang. Det är ointressant att spekulera när det går att leva i den helige Andes kraft.

Den finlandssvenske predikanten Frank Mangs såg mot slutet av sitt liv som i en syn "vägen" framför sig. Den var en väg belyst att ett övernaturligt ljus och utan gränser åt sidorna. Åt sidorna var det bara ett allt mer tilltagande mörker. Vissa människor trodde sig vara på vägen, men hade aldrig passerat porten. Andra drogs ut mot omgivande mörker och försvann.

Denna bild har blivit värdefull för mig, tillsammans med konstnärens synpunkt att varje litet streck påverkar tavlan. Livet som konstverk. Varje litet beslut påverkar mitt liv och min tjänst inför Gud. Kallad till frihet från en av synden bunden tillvaro.

Länk till Frank Mangs profetsia: LÄNK








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar