lördag 13 februari 2010

En helig stund

Bilden visar Frantz Johansen och hans kone Berit. Den är lånad från deras hemsida "europaifokus.no".

Utanför strömmade regnet ner intensivt. Vi fick skynda oss till fredagsbönen tryckande oss så nära huskropparna som vi kunde, för att skydda oss mot regnet.

Inne brann ljusen på bordet och ljuset från ovan var också närvarande. Broder Gunnar Sørensen var ansvarig för bönestunden denna gång och han inledde med att tala om trons bön med utgångspunkt från aposteln Petrus befrielse från fängsel. För några veckor sedan bad vi intensivt för Gunnar som hade en mycket besvärlig infektion i kroppen. Hans hustru Torun var så frustrerad att vi berördes och vi omslöt henne och Gunnar , som var kvar hemma i sängen. Han blev omedelbart helad och kunde stiga upp helt utan besvär. När han sedan vid söndagens gudstjänst dök upp i kyrkan så var vi lika förvånade som de i den första församlingen var, när aposteln Petrus knackade på porten till de bedjande vännerna.

Till gårdagens bönestund kom oväntade gäster, Turistkyrkans första pastorspar. De var verksamma i Fuengirola för över 30 år sedan. Efter detta har de varit verksamma bland Romer och sökt upp kloakbarn i Rumänien, ja jag vet inte allt. Men det kan du finna ut en del om genom deras hemsida. Länk finns vid bilden.

Vid denna fredagsbön upplevde jag att Herren slöt en cirkel när vi bad. En cirkel från den första pastorn till vår nuvarande pastor, Bernt Nordström. En speciell välsignelse vilade över detta. Jag upplever att vi ska omsluta alla som varit verksamma i vår gemenskap. Vi ska finna vägar att vidga kärleken. Herren har inga gränser geografiskt eller tidsmässigt.

Vi har upplevt många heliga stunder under senare tid i vår kyrka. Någon har jag berättat om tidigare. I morse hade min fru och jag en sådan stund. Jag avslutade i går en vecka då jag sökt Herrens närhet på ett speciellt vis. I morse kom den helige Ande över oss så starkt och vi bad under tårar av längtan och glädje. Vi ser oss nu vandra i Herrens ljus och i Hans välsignelse.

När jag sedan öppnade datorn hade vi en hälsning från en vän som vi inte haft kontakt med på många år. Carl-Vilhelm Hasselgren som tillsammans med sin fru Ruth är verksamma för Herren i Österrike. Jag tror Herren vill skapa något genom förnyad relation med Carl-Vilhelm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar