måndag 8 februari 2010

Sädeskornet som gror

För cirka ett år sedan höll den norske pastorn Kjell Ohldieck en bibelstudieserie här i Fuengirola som jag fortfarande har starkt i minne. Jag sammanfattar den i att framtiden för kristendomen i Europa ligger i det utsäde som skett genom ordets förkunnelse och att vi får lita till att denna sådd leder till att grodd sker och sedan växt genom Herrens försorg. Förkunnelsen var stark och grundade sig på tro.

Vissa kristna talar om den karismatiska väckelsen på sjuttiotalet, ibland på ett nostalgiskt vis. Visst kan man med glädje se till baka till denna varma tid, som jag själv ej upplevde eftersom jag vid den tiden struntade i allt vad kristen tro innebar. Men jag tror vi bara ska se denna tid som ett utsädets tid där korn placerades ut i olika kyrkor inför en kommande stor väckelse.

Kyrkorna fortsätter att vara ofullkomliga men det finns många längtande kristna som likt sädeskornet dör för att en skörd ska komma. Jag vet att stor tillväxt sker i kristenheten i det globala perspektivet men ändå talar jag om en skördens explosion som kommer att komma.

Detta blir inte predikanternas väckelse utan "gräsrötternas", eller snarare sädeskornens väckelse. Sådden har redan skett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar