måndag 15 februari 2010

Eftertanke

Denna text skulle jag vilja skriva för inför alla Nordens kristna. Jag skulle vilja skriva den på ett sådant vis att den var förståelig och gick in i deras hjärtan. Men jag får nöja mig att skriva den på en ganska oansenlig blogg och det är inte säkert att texten är skriven så att den går att förstå.

Gud har skapat en mötesserie hos oss. En serie av fem möten, med fem olika talare som fått bilda en kontinuitet andligt. Jag fick inleda denna serie och jag slängdes in i detta genom att fylla en vakans. Under stor vånda fick jag i förberedelserna ropa ut mitt eget tillkortakommande innan jag kunde tala. Sedan fylldes det på med talare av mycket olika slag, jag är inte ens säker på att alla av talarna fullt ut "gillar" hur de andra talarna uttrycker sig. Herren fick ta till sjukdom för att inordna talarna i den ordningsföljd som Han ville ha. För Han önskade att församlingens föreståndare skulle avsluta "mötesserien" och vara den som förlöste i praktisk handling. Det är alltid pastorn, i ordets ursprungliga betydelse, som får förlösa och vårda.

Denna "mötesserie" är en slags profetisk modellbild i en liten församling som innehåller mycket av kristen "olikhet", i vart fall nordisk frikyrklig sådan. Ett slags koncentrat. Denna församling innehåller också mycket längtan efter väckelse och mycket kärlek.

När jag sa att jag fick inleda denna serie så är det en sanning med modifikation för den har sina rötter i den bibelstudieserie som den norske pastorn Kjell Ohldieck höll här för ett år sedan. Denna serien handlade om sädeskornet som var sått och som skulle komma att förvandlas till skörd, även om vi inte såg att skörden var på gång. Detta var Europas hopp och framtid.

Ska jag vara ännu mer sanningsenlig så vet jag inte ens om det började med pastor Kjell för i sin tur var har förberedd av någon annan.

Så är det även utanför "vår modell". Olika förkunnare har fått så och verka. De kanske i sin mänskliga begränsning inte ens gillar hur de andra lägger ut texten eller hur de andra organiserar sig. Men Herren initierar, arrangerar, reorganiserar, bevattnar och ger växten som leder fram till en riklig skörd. Ingen kan ta äran från Herren som verkar genom sin helige Ande.

Och allt började på Golgata, på ett grovt dystert kors, och samma kraft som verkade i Kristus när Han uppstod ifrån det döda ska verka i er och större ting än vad Han gjorde ska ni få göra. Men minns det är Han som gör det. Hans är äran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar