lördag 6 februari 2010

Del två

Efter att ha skrivit och stängt ner datorn så uppsökte jag min säng för att sova. Men så kom så starkt detta med det mänskliga och det gudomliga.

I den församling där jag fick mitt andliga hem efter det att jag kommit tillbaks till tro, där upplevde och upplever jag denna brytning som en slags brottningskamp. Jag hörde någon (inte pastorn) uttrycka det ungefär så här "vi ska vara en modern församling som församlingar på tjugotalet bör vara". Detta tankesätt är definitivt det mänskliga, det gudomliga formar en församling till förebild utan att någon någonsin tänker på att de är en förebild.

För en tid sedan var min hemförsamling en del av en reality-tv. Till detta tillfälle skapades en bild som var en modernisering av "den sista måltiden". Män, kvinnor och barn runt "nattvardsbordet" med moderna vinglas i händerna. Denna bild kände jag sådant motstånd mot. Jag sörjde över att se människor jag känner och älskar stå där, som jag upplevde det, som en illustration av den mänskliga ansträngningen att vara en modern församling. Denna bild var en slags logga när man kom in på satsningens hemsida. Den vart en stoppbild för mig som gjorde att jag inte gick vidare in och såg på det material som fanns att se.

Jag har aldrig offentligt uttryckt detta förut, men jag upplever i anden en fortsatt brottningskamp och jag vet vad Herren vill göra med min hemförsamling, eftersom Han vid ett tillfälle talat med mig om detta. I mina böner vill jag vara ett stöd. Minns att vi alla, även jag, bär det mänskliga som kan bli ett hinder för det gudomliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar