torsdag 25 juni 2009

Var ett såsom vi är ett!

Har du sett Dvd'n 'Transformations' som visar vad som händer i ett samhälle när de kristna enas i bön. Kraften i en sådan enhet är enorm.

Det är ingen tillfällighet att Jesus tar upp detta tema i sin sista stora förbön för lärjungarna (och i förlängningen för oss), innan Han offrar sitt liv på korset. I Johannes evangelium det 17 kapitlet läser vi:

”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du sänt mig. Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.” (min kursivering)

En samhörighet av detta slag kan inte samtalas fram under planeringsmöten mellan olika kristna förgreningar. Den kommer som ett verk av den helige Ande när vi går samman i bön och verkligen aktar på varandra och respekterar de olika kallelserna. Den helige Ande sammanför oss till att verka i Guds vilja.

Jag läste en blogg där en pastor starkt gick emot Ulf Ekmans kontakter med den katolska kyrkan och utmålade en bild att påven endast taktiskt vill få oss andra att inordnas under påvedömet och att Ulf Ekman genom sin kontakt medverkade till detta. Denna typ av kritik klarar inte en prövning enligt Joh 17 kapitel.

Jag kan ha fel, Ulf Ekman kan ha fel och påven kan både ha och göra fel, men närmar vi oss varandra under den helige Andes ledning så blir inte resultatet fel, utan det bli en välsignelse som resultat. Eftersom jag lever i Spanien stora delar av året så är jag medveten om företeelser inom katolska kyrkan som stör mig. Bland annat att en staty av en lokal jungfru kan dominera kyrkorummet på Jesus bekostnad. Men jag närmar mig inte denna fråga i stridens tecken trots att det kan vara befogat. Jag inkluderar alla kristna kyrkor i min förbön och ber om den helige Andes seger i min ort, Fuengirola. En seger i alla kyrkor och då har vi ett förändrat samhälle på gång.

En av mina största uppgifter är att be för samhällen där Guds kraft får flöda fritt till alla människors välsignelse.

Jag behöver inte tycka att allt står rätt till i alla kyrkor men jag måste tala både tydligt och med stor kärlek. Om jag blir avvisad när jag i kärlek försökt att möta någon, ska jag stå kvar i kärlek tills dess den helige Ande verkat färdigt. Det är inte lätt men det är välsignat.

Jesus bön i Johannes 17 talar om en förening med varandra genom att vi genom Kristus blir förenade med hela gudomen. Vilket perspektiv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar