tisdag 16 juni 2009

Teologi del två

Hur förhåller jag mig till olika syn på dopet?

I styrelsen för Turistkyrkan i Fuengirola finns både vuxen- och barndöpta och icke döpta.
Vännen Sverre Larsson brukar med glimten i ögat tala om de av oss som inte kommer till himmelen.

I anden vet vi alla att vi är Guds barn och alla vill vi att Guds rike ska utbredas i den ort där vi verkar. Vi kan utan större problem samarbeta. Detta kräver en respekt för en annan dopsyn men inte uppgivande av det vi tror / anser vara rätt.

En pragmatisk teologi kanhända. Vi skulle kunna använda dagarna till att debattera med varandra, men vi föredrar att använda tiden till att försöka nå människor.

Jag vet att det inte alltid är lätt att vara förkunnare om man undervisar om dop i en sådan kyrka. Men jag tycker det gått riktigt bra. Kärleken övervinner allt.

En sak vet jag säkert om min egen Gudsbild och den teologi jag har i ryggmärgen. Jag får med ödmjukhet erkänna att en del av detta är den egna traditionens ryggsäck och annat mer allmänt.

MIN TEOLOGI OMFATTAR INTE GUDS HELHET OCH STORHET OCH INTE HELLER FRÄLSNINGSPLANENS FULLA OMFATTNING.

Jag som människa klarar helt enkelt inte att omfatta helheten. Men även detta kan säkert få en teologisk etikett av den som har den kunskapen;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar