fredag 19 juni 2009

Hon, han och Jesus

Hon gymnast som tränar hårt för att lyckas. Han tränare som redan har lyckat med det mesta i livet. Hon är kristen på djupet och ber honom att gå med till kyrkan. Han har inte lust, men när han till slut märker att detta är så viktigt för henne så får han en idé.

Han sätter upp riktigt tuffa målsättningar och säger: "Klarar dessa målsättningar så går jag med dig till kyrkan". Hon anstränger sig till toppen av sin förmåga men når inte riktigt fram. Han imponeras av hennes satsning och tänker, hon har jobbat imponerande hårt så jag får ställa upp även om hon inte klarade allt.

De bestämmer en dag att besöka kyrkan i hennes hemstad men han får förhinder efter som han p.g.a. jobbet måste vara i Stockholm. Han bestämmer sig för att hålla sitt löfte och går till en kyrka i Sundbyberg som någon rekommenderar. Han förbereder sig att sitta av tiden och gudstänsten rullar på. Så upplever han det som om "någon för en plastpåse över huvudet och efter en stund lyfter av den". och då har något hänt, han är berörd av Jesus. Han lyssnar med andra öron.

Dagen efter söke han sig till kyrkan för att ta reda på vad som hände. Efter ett antal samtal med pastorn så börjar en vandring med Jesus och i förlängningen av detta så fann hon och han varandra för en livsvandring tillsammans.

Det var en av de mer udda beskrivningarna av gudsupplevelse som jag hört. Detta skedde under den tid jag var aktiv i Centrumkyrkan i Sundbyberg och jag minns att jag hört talas om en tränare som blev frälst, men jag hade ingen aning om storyn. Pastorn i berättelsen är Stanley Sjöberg och mannen berättade om sin omvändelse i Kanal 10 häromdagen.

Men jag känner en viss delaktighet, för vi som i bön brann för församlingen och människors frälsning önskade just detta, Guds underbara närvaro. Mannen i berättelsen hade släktingar som bad för honom och Gud hör bön. Så samverkar allt till det bästa. All ära till vår Frälsare och ett stort grattis till de två, hon och han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar