fredag 12 juni 2009

En intressant distinktion

Britt-Marie Wahlund är vän både till mig och till denna blogg.

I en förbönsdialog skrev hon: "Har gjort nya erfarenheter med vår Far, på ett sätt som jag inte gjort förut. Svårt att förklara men jag använder ord som att jag har upplevt Guds närvaro snarare än att ha kännt honom. Känslan är flyktig medan upplevelsen har mer substans. Har också fått lite distans till min prestationsångest inför Gud. Samtalen med vår pastor har varit välsignat och hans humor att fått mig att få lite mer distans till mig själv."
Publicerat med tillstånd av Britt-Marie.


Jag tycker denna distinktion är intressant. De två orden upplevelse och känsla. Instinktivt kopplar jag upplevelse till känsla. Att det är med känslorna jag upplever något. Men gudsupplevelsen är på ett annat plan. Där möter Guds Ande vår Ande och i ett sådant möte skapas något nytt som lever kvar inte bara som ett minne.

PS Jag är glad att både Stanley Sjöberg och Elon Svanell lovat medverka i nysatsningen på www.bonehuset.se . När hemsidan är klar så informerar jag om det. Fler skribenter från mycket olika sammanhang kommer. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar