lördag 13 juni 2009

Detta med den fria viljan


Jag ska med intresse läsa Stanleys senaste bok.
Finns på Marcus förlag.




I går kväll och i morse hade jag förmånen att få vara i ett samtal som berikar. Pastor Stanley Sjöberg och hans fru Kerstin gästade oss och det är fantastiskt hur generöst han bjuder på sig själv. Stanley predikade den dag, 1 januari 1994, då Gud tog tag i mig till förvandling.

Nu fick jag insikt om hur jag skall vidareutveckla den predikan jag ska hålla på söndag. Tack!

I morse samtalade vi om hur det är med vår fria vilja. Vi säger att människan har en fri vilja. Visst har vi möjligheter till val men vi är aldrig i neutral zon. Det är en utopi att tro att vi finns i en isolerat rum där vi utan påverkan kan sitta och göra riktiga eller felaktiga val. Lever vi inte med Gud så lever vi påverkade av andra krafter. Men vi har alla vår inbyggda kompass om rätt och fel.

Tänker på C S Lewis som tar denna inbyggda lag som en utgångspunkt för att bevisa att Gud finns. Lewis akademikern som vandrade från att vara ateist till djupt troende, intellektuellt överbevisad till tro, eftersom detta för honom som akademiker var så viktigt att pröva det han funnit.

I den svenska debatten finns det röster som talar för att föräldrar inte ska få påverka sina barn till val av religion, utan de ska förhålla sig neutrala fram till dess barnen når en viss ålder så att de själva kan göra sitt val.

Detta resonemang är helt verklighetsfrämmande. Många lärare och andra som påverkar grundar sitt liv på en humanistisk livsåskådning. De anser visserligen inte själva att de indoktrinerar i sin livsåskådning, men det är precis vad de gör. Så vad de egentligen säger är: Låt oss påverka barnen tills de är mogna att välja. Om de sedan vill välja en religion så är det OK. Humanismen anser sig bara vara vetenskaplig och därmed bara representera fakta. Men all sann vetenskap bygger på att hypoteser prövas mot varandra. Jag är inte rädd för sann vetenskap den kommer till slut att finna verkligheten.

Det barn som växer upp i en kristen familj kommer automatiskt att möta konkurrerande livsåskådningar genom skoltiden, men hur får de barn som växer upp med en annan bakgrund kontakt med Gud.

Därför ber jag om en kristendom som är full av övernaturliga under så att människan ska kunna upptäcka Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar