söndag 21 juni 2009

Upptäck det rika livet!


Hallamöllans fall på Österlen får
vara en symbol för det rika livet med Jesus.
Foto Börge Schönbeck.


Människan är skapad för att leva ett rikt liv. Vi har också en drivkraft att söka svaret på varför vi finns till. Vi vill få meningen med livet bekräftat.

Många i dag förkunnar ett destruktivt budskap. De säger att du är resultatet av en lång slumpartad utveckling efter en stor kosmisk smäll, BIG BANG!! Med den bakgrunden kan du välja ditt synsätt till livet . Dock har du ingen högre makt eller högre moralisk lag att vara ansvarig inför.

Jag närmade mig frågeställningen från ett annat håll. Mitt livs djupare mening kom fram när jag fick ett möte med Jesus. Jag sökte inte detta möte för jag hade uppgivit all tilltro på en Gud.

Så fanns Han bara där och manade mig att följa Honom och då ville jag inget annat än att göra detta. Jag insåg att jag vandrat fel väg och att det nu var dags att vandra åt andra hållet.

I och med att jag mött Gud så var skapelsefrågan löst. Jag visste att jag var skapad av Honom. Om Han skapat mig i ett nu eller om det skett över en längre period saknar för mig betydelse. Mötet med skaparen har återfört mig till den där plats jag och alla andra människor är avsedda att vara. I centrum för Hans kärlek, Hans egna kärleksbarn som Han följer noga.

Är du tilltuffsad, har du dåligt självförtroende, hör upp jag kommer med ett förslag till dig. Säg ja till Jesus och du börjar en livsvandring där Han låter dig utvecklas till den person Han avsett dig att vara.

Det är en spännande vandring där du får lägga av den självcentrerade egoismens börda och sedan med lätt packning vandra tillsammans med Honom för att möta människors behov. Under denna vandring upptäcker du din egen glädje och dina egna möjligheter.

Den självcentrerade människan är som ett bortskämt barn som sitter på golvet och skriker omgivet av hundratals leksaker. I oförmåga att ha roligt skriker det rakt ut för att få något glädjande att komma in i livet.

I liknelsen om Fadern och de två sönerna så möter vi den förlorade sonen som kommer hem för att mötas av faderns kärlek. Men vi möter också den hemmavarande sonen som av fadern får höra: Allt mitt är ditt – TA BARA FÖR DIG ur mina rika förråd.

Så är det att vara kristen. Det är inte alla kristna som upptäckt Guds rika förrådskammare. De rika gåvorna är inte till för att skapa bortskämda kristna utan de är till för att rädda en hel mänsklighet till en evighet i gemenskap med sin skapare. Han själv är då deras sol och torkar deras tårar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar