lördag 6 juni 2009

Nationaldagen - dag fyrtioett


Jag gilla bilden jag tog i Kungs-trädgården i juni 2005.

Killen med Bibeln representerar okuvlig vilja
för nationen.

Till vänster syns vandrarhemmets logga ovanför Crossnet (från samma tillfälle).




Nationaldag i dag. Ute i vandrarhemmets trädgård pågår byalagets firande av nationaldagen. Ett sång och musikprogram, tal och grillad korv. Trevligt initiativ. Själv sitter jag dock och väntar på några gäster som ska komma och checka in.

Till nästa år hoppas jag att vi har Sverigebönen, bön för Sverige på nationaldagen, även här nere på Österlen. Ett fint initiativ. Är det något vi behöver så är det helhjärtad bön för nationen.

En förvandlad nation börjar med förvandlade människor. När jag hör berättelser om förvandlade liv så börjar jag gråta. Det finns ingen chans att hålla tillbaka. Häromdagen hörde jag Torsten Åhman intervjua ungdomsledaren Barry i Kanal 10. Barry vandrade från ett vilset ungdomsliv med bl.a. droger, via ett möte med Jesus till det glädjerika liv han nu finns i. Tron kom efter ett utmaning av Gud, om du finns så möt mig, men också som ett svar till en kristen kompis desperata bön.

Pastor Stanley Sjöberg skrev en bok med namnet ”Testa Gud han finns”. Denna bok byggde helt på att människor som inte ens vågar tro, uppmanades att starta ett experiment där de inom en viss tid ska få möta Guds närvaro i sina liv. Vi tror på en levande frälsare som gärna tar emot ärliga utmaningar.

Min egen utmaning ”Hundra dagar närmare Gud” är nu inne på sin fyrtioförsta dag. Snart halvtid. Du vet att Bibeln använder bilden av ett lerkärl för att beskriva den kristne. En oerhörd Guds kraft som finns i ett bräckligt lerkärl. Vi som är avsedda att vara den helige Andes tempel.

I morse hade jag en bild av ett rent prydligt rum, inrett med ett enkelt men vackert bord och på det bordet stod ett lerkärl, lite snett, men så vackert. Man kunde ana att lerkärlet hade rengjorts från mycket smuts, att det återtagit sin funktion och att det nu kunde placeras på bordet igen för att vara i den funktion som det ursprungligen avsetts för. Jag gillar den bilden. Den innehåller så mycket hopp inför framtiden. Sagt av en äldre man som är full av visioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar