onsdag 3 juli 2013

Samexistens

Det hettade till i Almedalen. Peter Weiderud angrep Stefan Gustavsson i en debatt om problem runt Islam.

Detta fick mig att reflektera. Alla religioner har i sin historia händelser med rötter i makt, ofta blodiga rötter. Händelser som vi inte vill ha upprepade.

I kristendomens huvudfåra i dag tror jag inte detta finns. Jag känner till någon gerillagrupp i Afrika, kanske finns det fler. Inom Islam förekommer det på flera ställen att konvertering till kristendom är med risk för livet. 

Som kristen vill jag evangelisera, d.v.s. övertyga andra om det kristna budskapets sanning. I detta ligger att jag inte ser Islam som sanning. 

Religionsfrihet innebär rätten att fritt utöva sin religion. Ett värde att slå vakt om. Detta är ett politiskt samexistensval. Inte ett andligt val. Jag kan fortsättningsvis vara kritisk mot företeelser i andra religioner, men visa respekt mot utövarna. 

Jesus uppmanade aldrig till angrepp på andra. Han var dock tydlig i att det bara finns en väg till Fadern. Kristendomen har ingen annan väg att gå än att förkunna detta. När detta tas bort, och det sker på många ställen i vår tid, då förlorar kyrkan sin kraft.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar