måndag 22 juli 2013

Det är hos individen som det börjar

Från sankt Nicolai kyrka
i Simrishamn
De stora frågorna om vad som händer i kristenheten, världen över, just nu, drev mig in i djupare bön till Herren.

Det märkliga är att när jag gör detta så möter jag frågeställningen. Hur förhåller du dig till mig?

Världsfrågorna suddas inte ut, men kärnfrågan ställs. Är du beredd att fullt ut gå min väg?

Mitt svar blir ja, och jag fylls av Guds kraft. Jag behöver inte bevisa någonting för någon. Herren vet vilket svagt kärl jag är. Trots detta har han en väg för mig, en väg som Han själv banar. Frågan jag får är rak. Är du beredd att gå min väg?

Jag tänker på Jesus och Petrus samtal vid sjöstranden i Gallilen. Där Petrus frågade hur det skulle bli med Johannes. Samtalet som slutade med: "Vad rör det dig? Följ du mig."

Där har vi väckelsens början. Den enskilda människans val. Mitt val och ditt val.

Bilden är från Sankt Nicolai kyrka och visar hur konstnären ser på Johannes. Jag hade hellre sett en bild av en mycket ung man, utan förgyllda tillbehör, en ung man som fullt ut väljer att följa Jesus och som får bli till stor välsignelse för många andra människor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar