onsdag 17 juli 2013

En vandring i kärlek och kraft

Blommor och pittoreska hus
Turister i mängd strömmar igenom Simrishamn nu under semestertid. Även vi var där igår. Medan resten av sällskapet strosade i staden, så gick jag på bönevandring.

Inom mig bär jag en eld, en längtan till att Gud ska bekräfta sig rakt in i vårt sammanhang. Vi vandrar semesterlediga i en stad. En del är tuffa, andra försiktigt undersökande. Alla är vi människor avsedda att leva i relation med den levande Guden.

Under min vandring fylls jag av en kärlek större än min egen. Jag ser människorna så tydligt där de strömmar fram. Jag ber för dig  främling. Vad har präglat ditt liv? Ser du dig själv som lyckad, eller har allt slutat i en katastrof? Är detta din lyckas dag eller har du bestämt dig för att bryta upp? Jag vet inte hur ditt liv är och jag klarar inte av att ta in så många människor i min omsorg. Det finns en som klarar detta. Han vill möta dig. Han väntar på dig med en öppen famn.

En präst fick frågan i ett TV-program om vad som behövs för att komma till "den kristna himlen". Svaret blev: Var den du är, Gud älskar dig.

Visst är det sant att Gud älskar dig just som du är. Men Hans kärlek är så stor att han inbjuder dig till att börja en vandring tillsammans med Honom.  Du föds till ett nytt liv. Han vill inte att du stannar i destruktiva vanor och tankar, han har något bättre berett för dig. För detta livet och för evigheten.

Det är inte kärlek att acceptera ondskans nedbrytande krafter i människors liv. Det är mesighet.

Jag vet inte vad prästen i TV-programmet menade med sitt svar. Jag vet inte ens om jag såg hela svaret eller en nedklippt variant. Men jag vet att det är vanligt i den västerländska kyrkan i dag med intetsägande svar på människors frågor om livet och evigheten.

Jesus var aldrig mesig. Han var mycket tydlig. Läs evangelierna så ser du detta.

De kom till Kapernaum, och när det blev sabbat gick han till synagogan och undervisade. Folket häpnade över hans lära, ty han undervisade dem med auktoritet och inte som de skriftlärda. Och se, i deras synagoga fanns nu en man som hade en oren ande, och han skrek: "Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige."  Men Jesus sade strängt till anden: "Tig och far ut ur honom!"  Den orene anden ryckte i mannen och skrek och for ut ur honom.  Alla blev förskräckta och frågade varandra: "Vad är detta? En ny lära med sådan makt. Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom."  Och ryktet om honom spred sig genast överallt i hela Galileen.(Mark 1:21-28)

Om du läser bloggen på hemsidan bonehuset.se så kan du även se ett bildspel från Simrishamns-vandringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar