söndag 28 juli 2013

En levande predikan

Andreas Friberg
Vi var tidiga i möteslokalen, innan kvällsmötet, på OAS-dagarna i Kungälv.

Då kom han där, dragande på en dammsugare och rengjorde mattan i den stora samlingslokalen. Vi började prata och han sprudlade av kärlek till Jesus, frälsaren som helt förvandlat hans liv.

I elva månader har han nu varit drogfri och förväntningarna på den framtida vandringen med Jesus var höga. Det blir ett spännande liv. Jesus ska vara i centrum. Han var med i några olika kyrkliga sammanhang och vi talade om detta. Han sa "Jag skiter i vad det är för kyrkor bara Jesus är i centrum". Det kändes så befriande rakt. Själv skulle jag valt något annorlunda ord men jag håller med till 100%.

Under dessa elva månader har han hunnit resa till Polen för att evangelisera. Ingen i familjen är troende, "men jag är övertygad om att brorsan kommer snart".

Andreas Friberg, som han heter, var en smittande positiv kristen. Både min fru och jag bär med honom i våra hjärtan. En blivande evangelist.

Jag funderade på detta med att återkomma från ett liv i droger. Vissa jag mött har blivit befriade i ett ögonblick och sedan stannat kvar i sin befrielse. Ett omedelbart helande. Andra har fått föra en lång kamp med drogberoendet, kanske en kamp utdragen över många år.

Att Gud kan upprätta människor från drogberoende, och andra beroenden, det är helt klart. Många bevis finns för detta.

Jag fick tillstånd att införa fotot och berätta vittnesbördet. Gud välsigne din fortsatta vandring käre unge broder. Närmast väntar en bibelskola i Kungsängen.

1 kommentar:

  1. Gud är stor och så nära och in oss in den Heliga Andens kraft och och han vill hjälpa oss och leda och vi från Finland har haft undebart tid med Andens fall på oss i himmelsak fröjd ovh kärlek och vi väntar stor väcke att komma över Norden och låt detta starta idg från mej ,tack med välsignelse och be mycket ,keijo södertälje

    SvaraRadera