söndag 28 juli 2013

Minos predikan

"Vad är väckelse" var predikans tema och det sa ja och amen inom mig hela tiden. Det jag skriver är inga stenografiska minnesnoteringar, utan det är det som lever i mig två dagar efter predikan.

1) Väckelse är bön. Det börjar här. Väckelse börjar med bedjande kristna, en bedjande församling. Människor som antar Guds utmaning att stå framför Honom som en mur mellan Honom och en syndig värld. Utgångspunkt i Hesekiels bok. Guds rop efter människor som står inför Honom.

2) Väckelse är trohet mot Guds ord. En tilltro till texterna rakt igenom. Både Gamla Testamentets texter och det Nya testamentet. En tilltro och en kärlek till texterna. En Bibel som lever i oss och med oss.

3) Väckelse är omvändelse. Minos svar på frågan, "vad är synd", var att läsa rakt av i ett Paulus-brev och en kung-David psalm, den som hanterar Davids syndanöd efter ett stort syndafall. Skapa i mig Gud ett rent hjärta. Nåd fanns även på Gamla Testamentets tid, för den som sökte nåd. Efter Jesu försoningsgärning är nåden ännu tydligare.

4) Att leva ut evangeliet i Guds kraft inklusive tilltro till att Gud gör under. Att leva i Andens kraft.

Jag tror Minos hade fem punkter, men är osäker på detta. För mig finns en brygga mellan omvändelsen och att leva ut evangeliet. Den bryggan är helgelse. Att låta omvändelsen, den återkommande omvändelsen, föra mig in i en djupare gudsnärvaro. Detta förbereder min tjänst.

Att med ett så stort lugn och med humor, förmedla ett så allvarligt budskap, det var starkt.

Jag minns än i dag en Minos-predikan jag hörde i min ungdom. Däremellan var jag ute och snurrade i många år. Men jag minns än denna predikan. Nu har jag fått en ny predikan att bära i mitt hjärta. Jag förstår varför Herren uppmanade mig att gå till denna samling.

I natt talade Han fortsatt om min egen uppgift. men det är för personligt för att tala om.

bloggen finns också på
bonehuset.se
tillsammans med annat material

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar