söndag 7 juli 2013

Den omöjliga uppgiften

Nu på morgonen, då jag var i bön för den norska staden Drammen, så uppmanades jag av den helige Ande att läsa Efesierbrevets tredje kapitel och hamnade där i de versar som talar om vår plats i Guds kärleks oändliga rum.

Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen (Ef 3:16-21).

Tankar kom till mig:
Du vet att jag bad profeten Hesekiel att mäta tempelområdet. Här säger jag genom Paulus att ni ska lära känna min kärleks rum. Kan du mäta detta rum?

Herre, när jag stiger in och lär känna din kärleks rum, så inser jag att detta rum inte går att mäta. Herre, jag inser att jag stiger in i ett rum där du finns, in i ett rum utan gränser, ett rum fyllt av din härlighet och kraft. Så som du fanns före allt och efter allt, på samma vis saknar detta rum gränser. Herre, oändlighetens och evighetens begrepp är för stora för mig.

Tack Herre för att jag, tillsammans med alla de heliga, vi dina barn genom din nåd, vi får stiga in i detta rum eftersom du tar din boning i våra hjärtan.

Hjälp oss att på djupet inse att din församling, din kyrka saknar gränser. Att äran endast tillhör dig. Låt oss alla bli uppfyllda av din kraft genom den helige Ande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar