lördag 13 juli 2013

Att leva ut sin tro

Var uthålliga i bönen, vaka och be under tacksägelse. Be också för oss att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet - det är för den jag är fånge - och att jag talar som jag bör, när jag avslöjar den. Uppträd förståndigt mot dem som står utanför och ta vara på varje tillfälle. Ert tal skall alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni bör svara var och en. (Kol 4:2-6)

Jag vaknade med detta: Hur lever jag ut min kristna tro, så att en innebär en skillnad för min omvärld?

Kristen tro, som levs ut i den helige Andes kraft,  har alltid sprängt formarna runt omkring sig. Något annat är inte möjligt. Det finns ingen andligt neutral plats på vårt jordklot.

Paulus lyfter i detta bibelstycke fram att det handlar om att Kristi hemlighet, evangelium, ska förkunnas. Paulus inser också att han behöver hjälp i bön för att föra fram det på rätt sätt. Paulus var en teologiskt mycket kunnig person, hade stor förmåga att strukturera tänkandet och hade dessutom ett intensivt temperament. 

Trots sin, mänskligt sett, stora förmåga så insåg han att Guds hjälp behövdes för att tala på rätt sätt, när evangelium förkunnades. Tala på ett sätt som betydde en skillnad för omvärlden. Han bad om förbön för detta och han fick bönesvar. Han kom att betyda en skillnad i sin omvärld.

Evangelium kan enbart föras fram som Guds gåva till människorna. Varje människa har en möjlighet att ta emot förkunnelsen eller att avvisa den. Den andliga kampen handlar inte om att korrigera människor som hamnat i fel fålla, det handlar om att leva ut sin tro på ett sätt så att den helige Ande genom dig kommer att övertyga din omvärld.

För att leva så behöver vi Guds hjälp. I alla fall behöver jag det. Det gör ont när formar brister. Men det är inte i min kraft de sprängs, det är Guds kraft som förändrar min omvärld.
- - - - - - - - - - - - - -
PS Sakta men säkert växer bonehuset.se fram i sin nya skepnad. Nu finns Indien, Egypten, Etiopien och staden Drammen i Norge på plats i "bönegeografin". Jag är öppen för feed-back. DS




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar