söndag 29 mars 2009

Drabbad av kärlek

På flyget hem till Sverige hamnade jag mitt i en intervju med Jonas Gardell. Gratis Aftonblad delas ut och en stort uppslagen intervju kom inför mina ögon. För de av mina få läsare som inte känner den svenska ankdammen, så är Jonas Gardell en svensk komiker och dramatiker som bottnar mycket av sitt agerande i sin homosexuella levnadsstil.

Jonas är kristen men, som jag ser det, kan han inte acceptera den bild av Jesus som framkommer i bibeltexterna. Nu har han skrivit en bok om Jesus som han hoppas ska ställa till mycket oväsen. För detta är viktigt för Jonas att det blir mycket liv runt omkring honom. Hans skräck är att ingen bryr sig om vad Jonas gör. I intervjun framgick att Jonas mamma gav honom grundtryggheten i att Jesus älskar honom oavsett vad han gör.

Plötsligt så ser jag en liten kille som som desperat vill placera sig i livets centrum och när han högt skriker: Nu har jag bevisat att Jesus inte är som de där fundamentalistiska kristna säger. För dom har fel. Då hör jag som i en efterklang: För så är det väl inte, det får inte vara så att de har rätt.

Så drabbas jag av kärlek till detta vuxna barn. Om Jesus över huvud taget betyder något i vår tid så beror det på att Han är den han är. En Jesus skapad i min eller Jonas fantasi saknar all betydelse. Men en uppstånden frälsare, som är den han är, innebär en skillnad i mitt och Jonas liv.

Jag vet inte om denna min tolkning skulle betyda annat än att Jonas skulle blir ilsken på mig, om han över huvud taget skulle läsa texten, men för mig innebär det att inte bli ilsken över en provokation, utan att i stället vara fylld av kärlek. För mig är det inte negativt att tala om vuxna barn. Jag ser barnet även i mig själv.

----------------------

”Om sedan tron omsätts i en levande praktik så innebär det konsekvenser för hela livet på alla plan. Tron ska levas mitt i vardagen och den människa som inte mött en levande tro tidigare ska se och förstå när han/hon möter en kristen som lever trons liv.”
Citat av Leif Nordlander från OAS-bladet 1/2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar