torsdag 26 mars 2009

Helande

I dag upplever jag att jag ska skriva något mycket personligt. Efter en månad av sjukdom, där febern kommit och gått, så är det nästa ironiskt att skriva detta.

Inom mig bär jag sedan flera år en kallelse till att be för helande, bön för att människor ska bli friska från sjukdomar. Jag bär sedan lång tid alltid en liten oljeflaska med mig. Det är ett löfte jag gett till Gud, att alltid vara beredd. För att inte glömma detta har jag en liten oljebehållare på min nyckelknippa.

Bibelns undervisning om nådegåvorna talar om att den helige Ande fördelar dessa som Han själv vill. Detta innebär att vilken andefylld kristen som helst, vid olika tillfällen kan var redskap för Guds vilja med vilken gåva som som helst. Men det innebär också att en viss gåva tydligt kan vara i funktion hos en viss människa.

Jag har, som många kristna, varit med att be för människor som blivit friska, men bekräftelsen av den vision jag bär inom mig har inte kommit ännu. När underverk sker blir de alltid ifrågasatta och personen som är verktyget blir också ifrågasatt. Inget att eftersträva således att vara ett sådant verktyg, men det är viktigt att alla nådegåvor är i funktion i vår tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar