måndag 23 mars 2009

Avprogrammerad

Jag förbereder mig nu för återresan till Sverige. Nästan ett halvt år i Spanien har snabbt passerat. Tiden går allt fortare ju äldre jag blir, detta är väl en generell erfarenhet.

Det halva året i Spanien är för mig också en avprogrammering av TV-tittande. Jag har just nu en stor känslighet för vad jag vill och vad jag inte vill se. Via datorn har jag tillgång till ett visst TV-utbud från Sverige och det händer att jag börjar titta på ett program men snabbt känner ett motstånd i anden. Då stänger jag av, även om det är en artist som jag normalt gillar.

Hur medvetna är vi om medias andliga påverkan? Jag vet att pastor David Wilkerson för ett antal år sedan kastade ut sin TV för att vara mer disponibel för Gud. Jag känner andra som ser enbart på kristna TV-kanaler via satellit. Men inte heller detta vill jag göra. Jag vill inte konsumera kristendom, jag vill leva ut min tro mitt i livet, just i den verklighet jag lever i.

Jag respekterar att människor drar sig undan det stora bruset för att vara i avskild gudsgemenskap. Jag tror också att detta påverkar världen omkring dem i positiv riktning, men jag har ingen sådan kallelse. Min kallelse är att leva ledd av den helige Ande, mitt i livspulsen och jag ber om nåd att få en sådan kärlek till människor att mitt liv innebär en skillnad, i det som annars skulle varit. Egoismen har dessvärre fått tillräcklig mycket del av mitt liv.

Var dag en spännande del av livsresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar