onsdag 11 mars 2009

Ta sin tro på allvar

"Denna starka längtan att finna sig själv och sin plats i kyrkan är ett äkta tecken på den helige Andes verk"

"I dag förverkligar man antingen sin tro med hängivenhet, allvar och glädje - eller också låter man den dö"

Påven Paulus VI pingsten 1975 *

Min vän pastor Kjell Ohldieck talade om "Guds folk i et sekulisert Europa" nyligen här i Fuengirola. Han har en orubblig tro på att det sådda kornet i Europa kommer att ge resultat i en väckelse. I en intervju jag gjorde talade han om en tid där vi kristna får det svårt och i detta väljer vi att ta vår tro på allvar eller så väljer vi att se kristendomen som en social verksamhet. Detta val går tvärs igenom kyrkorna.

Kjell är pastor inom De frie evangeliske forsamlinger i Norge och i kyrkogeografin är detta långt ifrån påven Paulus VI. Skillnaden i det mesta är säkert enorm.

I mitt fall innebar detta att ta min tro på allvar att jag i går höll ett bibelstudium över Jesaja 52 och Matteus 28. Jättejobbigt tema som var svårt att formulera. "Att på djupet vara delaktig i det profetiska skeendet i Israel".

Det var inte så många åhörare, talaren var inspirerad av den helige Ande men talade om något vårt. En av åhörarna blev klart inspirerad av temat och detta gladde mig. Förberedelserna var tunga och kampfyllda men Herren gav mig ett facit att jämföra utfallet med. Jag skrev ned detta ordagrant en natt i början av förberedelserna:

- Mitt löfte till Israel har jag aldrig tagit tillbaka.
- Mitt löfter till hedningarna (dvs bland andra Börge) gäller likaväl.
- De är sammanlänkande i min son Jesus.
- Hur blir du delaktig i glädjebudskapet om Israel?
- Du kan inte avvisa Israel och mitt löfte tll Israel.
- Jag välsignar Jerusalem nu.
- Min dag är nära.
- Som troende går du en rak väg och gläds över mina profetior.

Jesaja 52 vers 1-2
".....kläd dig i högtidsskrud, du Jerusalem, du heliga stad.......Skaka stoftet av dig, stå upp och intag din plats, Jerusalem." Utdrag ur Folkbibelns översättning.

Jesaja 52 är inledningen till en Kristusprofetsia som fortsätter i kapitel 53 och som omfattar händelser som redan skett och händelser som kommer att ske vid Jesu återkomst.

Uppmaningen till Jerusalem avsåg tiden efter judarnas uttåg ur Babel och helt klart den avser vår tid. Gläds du över det profetiska skeendet eller har du bara åsikter om vad som sker i politiken?


------------------------------------------------
* Källa: "man kallar mig mr Pingst" av David du Plessis, sid 252-253

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar