måndag 16 mars 2009

Upp till kamp!!

Jag gillar karga kompromisslösa människor som sätter sin tilltro till Gud och Hans löften.
Det är så jag skulle vilja vara. Jag säger inte att jag är sådan, men jag gillar dessa trons män och kvinnor.

Skrothandlaren från Värmland,F A Boltzius. Kryckor i mängd lämnades vid hans hem. Tron på Gud och tilltron på starkt kaffe. Frågade man är det herrn som helar människor så, svarade han blankt nej, utan vidare kommentar. Om någon var så dum att han inte insåg att det var Gud som helade så var det inte värt att besvara. Enkla predikningar om tro men ingen kompromiss för att passa in. Pressen rasade och Gud helade.

Boltzius fick vara ett redskap för att hela Georg Gustavsson när Georg var en liten pojke och överlämnade samtidigt en profetia om Georgs liv. Jag gillar Georg. Först blev han revolutionär sedan predikant. Man skojar om hans predikostil och färgrika berättelseform. Men han står fast i tron på Herren och Herren bekräftar sig i det Georg gör. Mängder av människor kan vittna om helande under. Väckelser bryter fram.

Rörmokaren från mellersta England Smith Wigglesworth. Ordfattig analfabet, som undervisades av frun och fylldes till bredden av den helige Ande och då kunde han tala på sitt sätt. Blev en trons apostel, känd över hela världen. Burdus? Ja, Men full av äkta kärlek och tilltro till Gud. Profet? Ja.
Kritiserad? Ja. Till helande och välsignelse? JA!!

Jag gillar också bönens hjältar. En god vän till mig har burit sin hemförsamling i bön under många år. Hon går sin egen väg och många mer ”anpassade kristna” i hennes församling förstår inte detta. De känner nog en viss respekt, men tycker samtidigt att hon hör till en förgången tid.

Vad de inte förstår är att allt vad de upplever i framgång i församlingen bygger på hennes och andra bönekämpars kamp. Kvinnor och män.

När Herren kallar fram böneartelleriet, tanterna och farbröderna, då darrar fienden. Halleluja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar