lördag 14 mars 2009

Lämna mig ifred!

I ett glatt sällskap som festade på, var det en kvinna som var tystare än de andra. När hon lämnat sällskapet så sa lustigkurren: ”Hon är nog religiös och ska förbereda sig för kyrkan”. Ett allmänt mullrande skratt blev svaret från gruppen.

Den här kvinnan var inte religiös vad jag vet. Men illustrationen av hur distans skapas är tydlig.

Som kristen är du inte bara den människa du är, utan du bär en börda av alla fördomar som finns om kristna. Som detta att undvika glädje, att söka det dystra.

Jag minns att min fru och jag bjöds av en affärskollega på en jämn födelsedag. Det var ett stort party med inhyrd, mycket duktig, orkester och dignande festrätter. Vi trivdes mycket bra och hade riktigt roligt under kvällen.

Dagen efter var vi i vår hemkyrka och mötte Guds närvaro i lovsång och nattvard. Vi konstaterade efteråt att den glädje vi kände här inför Gud hade en kvalitet som inte uppnåddes av den mest välarrangerade fest.

Denna djupa innerliga glädje som lever kvar i vardagen unnar jag alla människor!

Men hur når jag fram förbi alla fördomar? Bibeln talar om att våra ögon måste öppnas, att vi då kan upptäcka frälsningens hemlighet. Vill vi söka hjälper oss den helige Ande att hitta fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar