torsdag 12 mars 2009

Sorgen över sekten

I grunden finns det två kanske tre olika slags sekter. Den högmanipulativa, där någon medvetet skapar ett religionsliknade mönster. Skapar en trygghetsmatta för att tjäna pengar. Även om det är omöjligt för en utomstående att veta andras inre drivkrafter så är för mig scientologerna en sådan sekt. När jag av en tillfällighet fick möjlighet att läsa deras lärarmaterial så häpnade jag

Sedan finns det religioner som lyfter fram den andlige ledaren till en auktoritet på ett så starkt sätt. Den traditionen finns inom hinduismen och innefattar att uppnå en annan andlig nivå som står över andra. Gurun har sanningen. Det finns säkert gurus som tror sig vara det de säger sig vara och andra som upptäcker möjligheten att manipulera människor. En tid i mitt liv fanns jag i en ledarträning som hade rötter som slingrade sig åt detta håll. Jag såg människor som var kursberoende och som i varje kurs upptäckte sanningen för att sedan vänta på nästa kurs.

Den kristna sekten ser jag som en perversifierad variant av den kristna kärleken. Varför blir den pervers? Jo någon upphöjer sig och vill ta över den upphöjdhet som endast tillhör Gud. Det var samma sak som hände lovsångsledaren Satan i himmelen och detta blev hans fall.

Det osunda kan uppstå i en kyrka. En stark ledare uppstår som har höga tankar om sig själv och som inte mött ödmjukheten inför Gud. En annan ledare kan ha fallit för frestelser och inte varit beredd att klara upp detta. Då blir fallet oundvikligt.

Hängivenhet inför Gud är naturligt för människan och vi är lyckliga när vi får uttrycka denna hängivenhet. När pingströrelsen bröt igenom i början av förra seklet så betraktades den av många som en sekt. Men den var ingen sekt även om det säkert fanns enskilda sammanhang där sektvarning var på sin plats.

I den första kristna församlingen var det naturligt både att profetera och att pröva profetiorna. Ingen kunde komma med en sanning från Gud utan att bli prövad av andra profeter. Det naturliga kärleksfulla prövningen är så viktig. Att se att även den mest älskade pastor är en bräcklig människa som både ska stödjas och prövas.

Pröva gärna vad jag här har sagt-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar