fredag 28 juni 2013

Samklang

Pingstkyrkan i Ystad
När jag först kommer till en ny bönegemenskap så är jag avvaktande. Ber mycket inom mig, lyssnar på vad som sker i rummet. Så småningom ger den helige Ande tankar om vad jag ska bidra med. Då är det dags att tala. Så var det också i går kväll då jag för första gången besökte en bönesamling i Ystads pingstkyrka.

Tidigare har jag varit på gudstjänster där, men bönesamlingarna talar mycket om "församlingens själ". Då blir jag delaktig på ett djupare sätt.

Vad som gläder mig är att Hälsobackskyrkan, som är det officiella namnet, blivit en bönens kyrka. Någon form av bönesamling mest varje dag berättade vännerna.

Jag finns strategiskt mitt i syd-östra Skåne. Lika långt till de tre orterna Simrishamn, Tomelilla och Ystad. Nu har jag på kort tid varit delaktig i bön på dessa orter.

Tre pingstförsamlingar, tre olika andliga dialekter, samma underbara frälsare. Herren är på gång i denna del av Sverige.

Majt, en vän från Malmö och Spanien, uppmanade mig att lyssna till ett bibelstudium Anders-Petter Sjödin höll på årets Nyhemsvecka. Hon hade läst på bloggen att jag aldrig besökt Nyhem, men tyckte att jag skulle lyssna till detta bibelstudium.

Smack sa det, det kändes som en klockren träff. Jag blev djupt berörd. Det var som om Anders-Petter talade direkt in i det sammanhang där jag finns. Jag rör mig på Herrens uppmaning i de små sammanhangen, där den stora väckelsen bryter fram.

Lördag i denna vecka har jag avdelat för en böneresa till Landskrona. Denna stad kom starkt på mitt hjärta vid en bönedag i Tomelilla för en tid sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar