fredag 21 juni 2013

Herren är suverän

I går skrev jag om sommarkonferenser, eller snarare om mediabilden. I dag kommer jag tillbaks till temat.

Först vill jag att du ska veta att jag välsignar varenda kristen samling. Varje tillfälle, där en människa kan bli välsignad av Gud. Jag ber att Gud i årets samlingar ska beröra sitt folk. Rakt över hela linjen.

Uppvuxen som pingstvän i Sverige så borde jag varit i Nyhem. Där har jag aldrig varit. Vet inte varför jag inte har denna längtan till de stora konferenserna. Dessa är ju det närmaste en frikyrkomänniska kommer de stora judiska högtiderna. Du vet, Jesus och hela hans familj drog upp till Jerusalem för att fira de högtider Gud instiftat.

Inte heller när jag kom tillbaks till tro, efter mina trettio år av uppror, så fick jag en längtan till konferenser. Men i år kommer jag att besöka en konferens. Jag har fått en längtan att höra Emanuel Minos predika vid OAS samling i Kungsbacka.

Inom mig är längtan efter väckelse så stor att jag "nästan spricker" och hur Herren gör, när, var och hur, det är inte min sak. Det enda jag kan göra är att gå den väg jag är kallad till. Att vara lyhörd.

Herren är suverän. Allt beror på Honom och Han vill möta varje människa över hela vårt jordklot. Han väljer själv väg för detta möte. Blir det i ett stort sammanhang eller ett litet saknar betydelse.

Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. 
Era söner och era döttrar skall profetera, 
era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. 
 Också över tjänare och tjänarinnor 
skall jag i de dagarna utgjuta min Ande. 
 Och jag skall låta tecken synas på himlen och på jorden: 
blod, eld och rökpelare. 
 Solen skall vändas i mörker och månen i blod, 
innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda.  

 Och det skall ske att var och en som åkallar HERRENS namn 
skall bli frälst. (Joel 2:28-32)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar