onsdag 29 juli 2009

Attack på gudsman

Dagens Nyheter lever återigen upp till sin roll som en tidning som inte vågar möta den sanning som går utanför ramarna. En tidning som inte vill se saker som inte kan förklaras med naturvetenskapliga argument. Denna gång i form av en intervju som Erik Laquist gör med en serietecknare som gjort en bok om sin släkting, gudsmannen och redskapet för många helande under, F A Boltzius.

Han beskrivs i termer som ”ökänd helbrägdagörare” och ”kvacksalvare”. Paralleller dras med de nidbilder av Livets ord som florerar i media. Eget argument kopplas med eget argument och blir ”sanning”.

Släktingen David Liljemark tycker att FA:s mest sympatiska drag var att han drack kopiösa mängder med kaffe.

De flesta tidningarna i Sverige och Norge attackerade FA på den tid det begav sig. Detta på ett lika skandalöst vis som dagens DN-artikel, för att inte säga värre. Även när gudsmannen Smith Wiggelsworth besökte Sverige under första halvan av 1900-talet så ångade tidningarna på.

Finns det inga journalister som vågar tala om konstaterade under efter förbön? Är man så rädd att bli utstött och betraktad som knäpp. Under kan konstateras men men ingen vågar skriva. Men att i flock attackera det som är svårt att förklara det vågar man.

I artikeln i DN beskrivs Boltzius som en man som pekar på sig själv men en sak vet vi säkert om honom att han var en man som alltid pekade på Jesus som den som gjorde under. Sin egen roll tonade han ner. Jesus och tron på kraften i Jesu namn var det som stod i centrum för hans förkunnelse. Han var dessutom känd för en omutlig ärlighet.

Heder till gudsmän som Boltzius och Wigglesworth vi behöver sådana karaktärer även i vår tid.

2 kommentarer:

  1. Boltzius var känd och ökänd. Att han själv pekade på gudstron och inte sig själv såsom "undergörare", framgår visst av DN-artikeln. Om du verkligen är intresserad av den verklige F. A. Boltzius och vad jag (och åtskilliga före mig) skrivit om honom, föreslår jag att du läser min drygt 360 sidor tjocka bok. Du kommer garanterat att hitta mycket nytt.
    /David Liljemark, kaffeälskare

    SvaraRadera
  2. Jag har läst böcker om och predikningar av F A Boltzius. Min egen åsikt är att han är en kärv personlighet med mycket nära gudrelation och helt klart i en helandetjänst. Samma slags egenskaper ser jag hos Smith Wigglesworth. Därav båda namnen i min text. Båda dessa kom p.g.a. kompromisslöshet och ståhej runt de under som skedde att bli beskyllda för mycket.
    Artikeln i DN får mig inte att tro på en saklig granskning, kanske läser jag din bok ändå.

    SvaraRadera