lördag 25 juli 2009

Andliga upplevelser

I går läste jag en krönika i en tidskrift som heter Österlen 360 grader. Kirsten Ollén, lärare och teologie kandidat, är andlig krönikör där. Sammanfattar jag hennes budskap så är människorna skapade av Gud och han har blåst in sin ande i dem. Det gäller att se Gud i alla människor vi möter eftersom hans ande finns där.
Mötet med Gud är ett personligt möte som sker oberoende av religionen. Om vi ser Gud i alla människor så skapar vi en ny värld, inte i himmeln men här på jorden.

Jag känner inte Kirsten men jag tror hon är en spännande kvinna att möta. Det hon säger talar in i den längtan till ”kärlek och förståelse” som präglar vår tid. Jag ser en punkt i resonemanget, nämligen att gudsmötet är personligt. Vi kan inte ansluta oss till en religion och möta Gud genom en kollektivanslutning och vi kan söka Gud oavsett var i världen vi befinner oss.

Hur Gud ser på vårt sökande när vi inte vet var vi ska söka, är en fråga som jag överlämnar till Honom, men det jag vet är att Han anvisat en väg till gudsmötet, vägen genom Hans son Jesus Kristus. Att gå den vägen är att vara kristen, att allmänt söka Gud är fint men det är inte kristen tro.

Jag har hört predikningar där alla ord är så fina och alla tankar så vackra, men där jag efteråt funderat: Var fanns skärpan, vad var budskapet, vad gav detta mig.

En gång stod jag tillsammans med min fru på ett torg. En representant för en viss religion stod där och värvade medlemmar. Jag sa till min fru, se nu vad som händer för jag visste vad som skulle hända. Jag ställde mig en bit ifrån mannen, inte så nära att jag störde, och sedan bad jag tyst i min ande. Efter en stund lämnade mannen snabbt sin plats. Jag hävdar att han inte var komfortabel med det som hände i andevärlden, därför lämnade han platsen.

På ytan kan religion verka vara samma sak och många tror att det går att finna Gud på alla vis. Om Kirsten Ollén tror detta vet jag inte, men jag vet att den kristna vägen är en annan väg. Av egen erfarenhet vet jag att andemakter, som jag inte vill vara förenad med, finns bakom ytan i vad jag först tyckte vara en fin andlig upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar