måndag 13 juli 2009

Strömmande eller stillastående



Vallgravens vatten
kan se fint ut på håll
men smakar URK!


Strömmande vatten
är något helt annat!


I de två första artiklarna från Stanley Sjöberg på hemsidan www.bonehuset.se återkommer han till temat om vilken typ av evangelium vi förkunnar i de västerländska kyrkorna.

Du har väl tittat in på denna hemsida? Jag tar gärna emot feedback på dina intryck. Det som närmast kommer att ske är uppbyggnaden av ”bönefakta”-delen.

Stanley gav i texten från Papua Nya Guinea exempel på att den som blir kristen där är medveten om att befrielse från onda andemakter måste ske. Det vill säga frälsning som befriar och upprättar.

Min övertygelse är att i västerlandet blandar vi ihop ”Guds kärlek till befrielse från det onda” och ”Guds kärlek till acceptens av våra brister”.

Det finns en text som som omskrivet kan sägas handla om att bygga sitt liv av sekunda material och bli räddad för evigheten, nätt och jämt. Att välja detta som livsideal verkar futtigt. De fanns en fråga under ”syndakatalogens” tid som var ungefär så här: Hur långt kan jag gå utan att synda?

Frågeställningen borde i stället vara: Hur nära Kristus kan jag komma!

Jag vet att vissa religioner innehåller ett regelverk som jag ska hålla mig inom för att vara rättrogen.
Kristendomen handlar inte om detta även om det historiskt, och säkert även nu, finns dialekter som har en dragning till detta. Kristendom handlar om att bli befriad och sedan vandra tillsammans med den helige Ande i en ny livsvandring.

Var i det västerländska samhället märker jag onda andemakter? Vi tror ju inte riktigt på dessa. Det är inte i linje med vår upplysta civilisation att tro på andemakter.

Fursten av denna världen, som Bibeln kallar honom, gillar detta att vi inte tror på att han finns. Det tänkande och det handlande som vi delvis insuper i vår kultur inspirerar till egoism och lögn och där känner han sig hemma.

Ängeln Satans uppror mot Gud var egoismens uppror mot den allomfattande livsbärande kärleken.

Har du iakttagit vad som händer i ditt inre när du ser en film inspirerad av motståndarens ideal? Eller detta att din välfärd kräver kräver ett liv där du väljer bort handlingar av kärlek. Vårt inre har en känslig sensor som snabbt kan förkalkas av stillastående vatten.

Från ditt inre ska en ström av levande vatten flyta fram. Varför fundera över vilka fördämningar du kan bygga för att förvandla vattnet till en stillastående damm, när du kan låta vattnet flöda och vara säker på det fortsätter att vara friskt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar