torsdag 2 juli 2009

Tankar under resa

Så här skrev jag på väg till Stockholm i måndags. Nu sitter jag på tåget på väg tillbaka till Österlen.
--------------
Är på väg till Stockholm för två dagars möte med sommar-Stockholm. Tack vare att min yngste son har tagit över som föreståndare för vandrarhemmet denna sista säsong kan jag göra denna resa.

Sitter på X2000 och skriver. Jag hade tillfälle att göra en runda i Malmö innan tåget skulle gå. Hamnade på fel buss men kom rätt på sätt och vis, för jag hamnade vid Värnhemsparken där jag för flera år sedan hade ett möte med Micke som gick på heroin. Han är ett av mina bönebarn. Jag försökte få honom att gå med till ett avtalat möte med LP kontakten.

Socialen i Malmö var vid denna tid inte så pigg att ta hjälp av en kristen stödverksamhet. Detta tyckte jag var förvånande med tanke på vilka resultat som LP verksamheten uppnått. I dag finns det ingen LP verksamhet i Malmö trots att behoven är så stora.

Detta är ett av mina stora böneämnen och jag har försökt att agera efter vad jag upplevt i bön, men det har inte kommit några öppningar än, vad jag vet.

I dag vid Värnhemsparken minns jag samtalet med Micke. En känslig och fin kille som fastnade i droger. Nu vet jag att Micke, som då löpte stora hälsorisker, har tagit stora steg mot ett bättre liv. Hans mamma har gett oss glädjerapporter.

Men jag återkommer till detta med Malmö. Vi måste få ett genombrott av socialt ansvar från en samlad kristenhet. Malmö är en strategiskt nyckelpunkt för den kommande väckelsen i Sverige och utan djupt socialt ansvar kommer inte genombrottet. Malmö är på många sätt en viktig ort för den andliga kamp som pågår i vår nation. Malmö står för ett koncentrat av det som kommer att bli det framtida Sverige. Så gudsrikets seger är viktig på denna ort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar