fredag 24 juli 2009

Att höra vad som sägs

Allt som sägs talas in i det som förväntas höras och kommer att tas emot som gällande norm kräver.

I gårdagens TV hörde jag en sportjournalist säga att ”Självsäker engelsman leder golftävlingen på Vasatorps golfbana”. Sedan kom intervjun där golfspelaren berättar helt sakligt att eftersom han fick en kanonstart med ett slag under par på alla de sex första hålen och eftersom detta fick honom att spela mycket koncentrerat under svåra omständigheter så trodde han detta skulle räcka till ledning efter första dagen. Jag hörde bara ett sakligt resonemang, men i Jantelagens TV blev detta ”en självsäker engelsman”.

När pastor David Wilkerson 1973 fick uppleva en syn som handlade om framtida händelser så stod han inför ett dilemma. Han förstod att det han hade att berätta skulle komma att ifrågasättas, men som den modige man han är, bestämde han sig för att skriva boken ”Synen”. Nu i bilbranschens kristid och i finanskrisens centrum ges boken ut på nytt boken på Marcus förlag.

Jag tror att boken bara sakligt beskriver något som vi inte ville/vill höra. Givetvis färgas den att pastor Wilkersons personlighet och värderingar, men i stort sett är den bara en saklig beskrivning.

Vissa kom att ta till sig budskapet och bli berörda men majoriteten hörde en olyckskorp kraxa och brydde sig inte.

Själv hör jag till de som tagit emot budskapet och tror på det, men inom mig finns en kamp för att ta budskapet på allvar. Att leva i välfärdssamhället, i freden, i det som på ytan ser så bra ut och låta en sådan insikt få sitt fulla uttryck???

Synen som visar på att samhällets värderingar snabbt kommer att svänga över till det Bibeln talar om som den sista tidens upproriska människa, de människor som förkastar Gud och går sina egna vägar. Så ska det vara........

.....före Jesus återkomst till världen.

Mitt inre ropar att ta detta på allvar – min bekvämlighet vill luta sig tillbaka i stolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar