fredag 3 juli 2009

Inte kverulans utan andlig seger


Matteus 6:23 ”Om nu ljuset inom dig är mörker, hur djupt blir då inte mörkret.”


Ibland har vi gäster på vandrarhemmet som känns som ett prov av huruvida jag lever upp till Jesus uppmaning ”Om någon ber dig att gå med en mil så gå med två”. Ungefärligt citerat.

När vi är hyggliga att ställa upp för ankomst efter incheckningstid så hör en sådan gäst över huvud taget inte av sig. När vi sedan ringer upp och frågar var de befinner sig någonstans så har de ingen förståelse för att även vi vill sova på nätterna. Det är nästan regel att en sådan gäst dessutom vill ha frukost efter frukosttid och önskar checka ut senare än alla andra. Ställer vi inte upp på allt detta så visar de med sur min att de blivit fel behandlade. Service som på lyxhotel men helst rabatt på redan låga vandrarhemspriser. Vi hade en sådan gäst i går. Slut på kverulans.

Tack och lov så är denna typ av gäster inte så många. Tvärtom känns det vemodigt att lämna vandrarhemmet just för att vi fått kontakt med så många fina gäster som blivit som vänner. I år på vår sjätte säsong så har vi fler ”stammisar” än någonsin.

Efter ett samtal med en kristen affärsman i dag, och mötet med hans besvikelse, så lever jag i frågeställningen på vilket vis den äkta kristendomen ska kunna koppla greppet så att inte Jesus blir skymd av diverse mänskliga felaktigheter inom kristendomen. Det jobbiga med den frågeställningen är att den börjar hos mig själv, d.v.s. att inte jag skymmer Jesus. Om jag inte börjar med mig själv kommer jag ingen stans. Men nu känner jag mig inspirerad till fördjupad bön för en andlig seger i nationen och att det får börja med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar