lördag 1 augusti 2009

Kristen och företagare

Skulle den ekonomiska krisen uteblivit eller sett annorlunda utom det funnits mer kristna affärsmän?

En fråga med den innebörden ställde en journalist efter att ha besökt en stor kristen affärmannaorganisations internationella kongress. Fråga är intressant men svaret inte så enkelt.

Grabben i söndagsskolan gav Jesus som svar i helt fel sammanhang (i historien). För Jesus var rätt svar på alla frågor i söndagsskolan.

Min fru samarbetade med en affärsman under en tid. Han var inte kristen men levde efter en etik som var imponerande. Han var generös mot alla han arbetade med. Både med personligt intresse och i ekonomiska termer. Kom han i tvist med någon så fortsatte han inte “bråket” utan betalde för ett arbete som han inte var nöjd med, men skulle sedan aldrig kontakta det företaget igen. Den generösa inställningen fick till resultat att verksamheten flöt på, på ett bra vis. Han var noga med den moraliska innebörden.

Sedan jag blev egenföretagare har jag varit mycket noga med att inte handla i svart eller grå zon. När jag blivit lurad så överlämnar jag det till “Herrens rättvisa “ och går inte och grämer mig. Herrens rättvisa har jag sett i funktion. Det som blivit förorättad kommer att få kompensation och den som lurats kommer att få ett tapp.

Grundtanken för en kristen företagare är förvaltarskapet. Att se sig inlemmad i ett större sammanhang. Men det är inte självklart att jag som kristen hamnar där. Växer kärleken till pengar fram så spolieras mitt kristna liv, så även med kärleken till makten. Men har vi ett stort antal levande kristna som agerar som förvaltare med ansvar inför Herren, då förändras regionens och nationens ekonomi.

Det finns ett antal företag som kommit till i den andan och som vuxit till världsföretag, men inte alltid fortsätter den goda andan att verka.

Girigheten är smittsam vet jag av egen erfarenhet. Jag har aldrig varit bunden av pengar men det har funnits situationer då “bländande idéer” varit frestande. Men Herren har bevarat mig för detta.

1 kommentar:

  1. Hej Jag tycker artikeln är intressant. Jag behöver inte jobba för jag studerar men jag tänkte jag skulle göra det ändå, företaget erbjöd ett väldigt fritt arbete med god avlöning.

    Men jag blev bara kvar en vecka, jag tystnadsplikt i 12 månader men med den omoral och negativa förhandlingssätt detta företag ville att jag arbetade med gjorde att jag blev tvungen att säga upp mig efter 5 dagars anställning.

    Trots att de erbjöd mig möjligheten att arbeta efter mitt synsätt som kristen tills andra i företaget ändrade "regeln"
    så är det omöjligt att ingå i en organisation som inte följer förvaltarskapets grunder och eller etik.

    Men inget att gråta över det finns möjligheter om min funktion hade varit mer ledande och med större möjligheter att föra in kristna värderingar så hade jag tänkt över saken.

    Varför kände du inte det direkt, att det var fel företag kanske ngn undrar?

    Jag var där bara och vände, jag gav evangeliet och gick, kanske var det bara det, men företagets grundare och högsta chef förundrade sig över mitt "avhopp", en man som aldrig slutade prata, eller lät sig inte avbrytas, el tillät andra värderingar i regel. (det var inte han som anställde mig)
    Men den dagen vi hade vårt första samtal fick jag vittna om min tro, det gav mer utdelning än alla "pengar" jag skulle tjäna, de utlovade större lön bara jag stannade kvar. Idag känner jag mig stolt över att ha tackat nej till detta fantastiska jobb, men gläder mig samtidigt över den kontakt jag fått Ge med evangeliets framgång.

    Jag vägrar jobba utan mina kristna grundvärderingar oavsett min chefsutbildning eller mina kontakter eller något annat, det viktiga är "hur vida jag är en kristen"
    Marie :-)

    SvaraRadera