onsdag 16 oktober 2013

Tro och konsekvens

I går höll jag ett bibelstudium över de två första kapitlen i Jakobs brev. I detta bibelstudium upplevde jag den helige Andes närvaro och upplever fortfarande. För det är ju så att förkunnelse i första hand handlar om ett personligt tilltal. Om inte tilltalet är riktat mot mig själv, har jag svårt att få det levande hos åhöraren. Efteråt måste jag bearbeta förkunnelsens betydelse i mitt eget liv.

Jakobs brev är mycket intressant och uppfordrande. Någon sa till mig efteråt att Jakobs brev var ett svårt brev som använts negativt. Jesus bror Jakob, som av den kristna traditionen tillskrevs detta brev, var en mycket nitisk man och kallades Jakob den rättfärdige. Han, lagens ivrare, fick skåda in i det han kallar "frihetens fullkomliga lag". Guds frälsningsplan genom Jesus Kristus.

Men frälsningen stannar inte vid teori utan en lärjungavandring inleds och denna vandring är inte bara ord utan även handling. Tro och konsekvens.

När jag följer svenska tidningar kan jag konstatera att tankekonstruktioner som för mig känns helt felaktiga tagit plats i Svenska kyrkans högsta ledning. I och för sig har de redan sedan länge funnits där, så det som nu sker är endast ett förtydligande.

Att orubbligt gå emot dessa tankekonstruktioner men fortfarande vara helt grundad i Kristi kärlek. Det är en "utmaning av guds nåde" som uttrycket säger. Och Guds nåd och visdom från Honom är det som behövs.

Jakob säger i sitt brev att om vi saknar visdom så ska vi be till Herren och Han vill ge sådan villigt och utan förebråelser. Sådan visdom ber jag om för egen del, men också för de människor som fångas av vår tids tankekonstruktioner.


bloggen finns också på
bonehuset.se
tillsammans med annat material

1 kommentar:

  1. Hej Börge!hoppas att allt är bra med dig och familjen. Själv är jag nu i Sverige i regnet och njuter av hösten. Jag tänkte höra om du vet något om Birgit om hon är i Spanien och mår bra? Jag har försökt nå henne under en tid nu. Skriv gärna till mig på Samira.Assaad@live.se
    Hälsa även alla underbara personer som tog emot mig i kyrkan. Jag har inte slutat följa vägen ni öppnat för mig

    Kram Samira

    SvaraRadera